Vi bruger cookies på godtskolebyggeri.dk. Ønsker du ikke at acceptere cookies, kan du indstille din browser til automatisk at afvise cookies eller underrette dig hver gang et websted anmoder om at gemme cookies. Benyt din browsers hjælpefunktion for at få flere oplysninger.

Læs mere om cookies på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
GODTSKOLEBYGGERI.DK

I skole på strømpesokker

På Lyshøjskolen i Kolding efterlader børnene ikke kun overtøjet i garderoben. Også fodtøjet bliver stillet til side. Det dæmper støjniveauet og påvirker i øvrigt børnenes adfærd.

Af journalist Dorte Kvist, Periskop

Der er næsten helt stille i fællesrummet på Lyshøjskolen i Kolding, hvor elever sidder i klumper omkring bordene i forskudte niveauer. Børnene ænser ikke udefra kommende gæster, men koncentrerer sig tilsyneladende om at løse dagens opgaver. De er vant til liv omkring sig.

I midten af lokalet løber let rislende vand ned ad en skulptur, og lyset vælter ind fra de meterhøje vinduer, der visse steder går fra gulv til loft. Nogle børn sidder og læser på amfitrappen, der fortsætter udenfor på den anden side af vinduespartiet, andre sidder i fællesarealer og i læsekroge på første sal, hvorfra der er udsigt over hele arealet.

Et par klasser får undervisning i klasselokaler med frit udsyn til fællesrummet gennem store glasflader.

Børnene passer på skolen

Lyshøjskolens to år gamle byggeri, som huser tre hundrede elever mellem 14 og 16 år, signalerer intimitet og aktivitet. Den besøgende går direkte ind i fællesarealet, hvor der er forbavsende roligt. Her er ingen skingre stemmer, og de ellers obligatoriske ridser i bordene og tuschhjerterne på væggene er også fraværende.

- Børnene er meget glade for skolen og dens indretning, så de passer på den. En pige sagde for nyligt til mig: ”Tak for en dejlig skole”. Det er en sætning jeg vil tage med mig og huske, når jeg engang sidder på plejehjemmet, siger skoleinspektør Jørn Jørgensen.

Ifølge ham var det meget vigtigt for skolens personale, at Lyshøjskolen fik store fællesarealer.

- Der skulle være plads til unge-miljøer, hvor eleverne både kan arbejde ved borde og i sækkestole. Derfor er klasselokalerne blevet forholdsvis små. Til gengæld giver vinduer mellem fællesrum og klasselokaler en god fornemmelse af klasserummet som flydende, siger Jørn Jørgensen.

Egen garderobe

Hver elevårgang har sin egen indgang med garderobe og aflåst skab. Her bliver ikke kun børnenes overtøj efterladt om morgenen, men også børnenes fodtøj.

- Vi har på den måde pillet lidt ved børnenes identitet, for det er altså svært at være sej i strømpesokker. At gå uden sko ændrer børnenes adfærd, siger Jørn Jørgensen.

Strømpesokkerne har også den gevinst, at skolen holdes mere ren, og at lydniveauet holdes væsentligt nede.

- At eleverne går på strømpesokker påvirker lydniveauet, så her bliver mere stille. Og de elever, der bedst kan lide at have sko på, har bare hjemmesko stående i garderoben.

Visionen imødekommet

”Liv, lys, læring, vand og varme” lød overskriften, da leder og lærere skulle sætte ord på deres vision for den kommende, nye skole. Skoleinspektør Jørn Jørgensen mener, at intentionerne er ført ud i livet.

- En bygning kan have udstråling, og det var vigtigt for os, at skolen kom til at fremstå imødekommende og spændende. Samtidig skulle den formes og indrettes efter pædagogikken, ikke omvendt. Det er lykkedes.

Senest revideret den 19. august 2014