Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen for dig. Du accepterer ved at fortsætte.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om Godt skolebyggeri
  • Nyhedsbrev
Logo Test
GODTSKOLEBYGGERI.DK - Undervisning i sunde rammer
  • Godt arbejdsmiljø i skolen 
    • De ansattes rum
    • |Konstruktion og materialer 
      • 7 gode råd om konstruktioner
    • |Miljø og bæredygtighed
    • |Specielt om faglokaler
    • |Aktive udearealer
    • |Støj, lys og luft 
      • Støj og akustik 
        • 5 tips om bedre akustik
        • |Tænk støj ind fra starten
      • |Ventilation og luftkvalitet
      • |Lys og lamper
      • |Rengøring
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Love og regler om byggeri og arbejdsmiljø 
      • Specielt vedr. børn og unge
  • |God byggeproces 
    • Tænk arbejdsmiljøet ind fra starten
    • |Pædagogisk idégrundlag 
      • "Byg skoler der giver lyst til at lære!"
      • |Pædagogisk idégrundlag
      • |Skolen sender signaler
    • |Brugerne med i processen 
      • Medarbejdernes indflydelse
      • |Elevernes indflydelse
      • |Lokalsamfundet 
        • Projekter søges
    • |Samarbejde, roller og ansvar 
      • Roller og ansvar i samarbejdet 
        • Arbejdsmiljørepræsentantens rolle
        • |Arbejdsgiverens rolle
        • |Skolens rolle
        • |Rådgiverens rolle
      • |Byggeorganisationen 
        • Bløde værdier i byggeprocessen
        • |Samarbejde på tværs
      • |10 gode råd
      • |Dialogredskaber 
        • Cafédialog
        • |At forstå en tegning...
    • |Byggeriets faser 
      • Roller og ansvar i byggeprocessen
      • |Udbudsformer
    • |Inspirerende byggeprocesser
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Love og regler om inddragelse af arbejdsmiljøorganisationen
  • |Når I bygger nyt 
    • Inddrag brugerne
    • |Når I flytter ind
    • |Indtag rummene
    • |Cases: Brug andres erfaringer
  • |Renovering og ombygning 
    • Ret fortidens fejl
    • |Planlæg processen
    • |God kommunikation
    • |Brug byggeudvalget
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Pas på brand under ombygningen
  • |Cases og inspiration 
    • Tema: Pædagogik og indretning 
      • Skolen i Sydhavnen
      • |Dejbjerglund
      • |LyshøjNord
      • |Tidsånden skifter
      • |Uglegårdsskolen
      • |Indretning skaber ro
      • |Plads til inklusionen
    • |Tema: Lærerarbejdspladser 
      • Skrivebordene vandt
      • |Snakkehovederne samlet
      • |Satser på valgmuligheder
      • |Afslappende forberedelse
      • |Hver lærer får fast plads
      • |Indretter mekka for viden
    • |Tema: Energi og bæredygtighed 
      • Energien sætter dagsordenen
      • |Opdagelse i bæredygtighed
      • |Mindst strøm pr. kvm
      • |København stiller skarpt
      • |Kommuner vægter økonomi
    • |Tema: Støj, lys og luft 
      • Bedre akustik i helhedsskolen
      • |Aarhus-skoler lytter efter...
      • |"Vi manglede viden"
      • |I skole på strømpesokker
      • |En tabt skruenøgle
      • |Værkstedsundervisning
      • |Bedre testresultater
      • |Gammel skole har fået ny luft
      • |PCB'en luftes ud 
        • Professor advarer imod PCB-panik
        • |Mindst hver tiende skole har PCB-problemer
      • |Fortidens synder plager gymnasierne
    • |Tema: Den gode byggeproces 
      • Et spil om skoleudvikling
      • |Indflydelse på renovering
      • |Pilotprojekt: 3 gode eksempler
      • |Konsulenten hjalp
      • |Ledelsen for hurtigt frem
      • |Den værste gift...
      • |Tæt på nervesammenbrud
      • |Byggeudvalget er nøglen
      • |Holbæk Lilleskole
      • |Årelang venten
      • |Servicepersonalet overses
      • |Ole bliver taget med på råd
      • |Fem gode råd
    • |Tema: En helt ny skole 
      • Frederiksbjerg skole
      • |Ørestad Gymnasium
      • |Hunderupskolen
      • |Valby Skole
      • |OPP på Vildbjerg Skole
    • |Tema: Renovering af skoler 
      • Fra skrot til skoleslot
      • |Nye vilkår med reformen
      • |Bæredygtige materialevalg
      • |Samarbejde med entreprenører
      • |Kommunikation er det vigtigste sikkerhedsredskab
    • |Tema: Skolen i udvikling 
      • Ombygning foregår i hovedet
      • |Andet end kolde kvadratmeter
      • |Passer ikke til visionerne
      • |En digital legeplads
      • |Skolen bliver multifunktionel
    • |Tema: Spot på faglokaler 
      • Styr økonomien
      • |Gør op med vanetænkningen
      • |Samling gavner
      • |Maden i centrum
      • |Tænk stort!
      • |Uro i læringscentret
      • |Skolens hjerte
      • |Skolebiblioteket forsvinder
    • |Tema: Skolen brænder! 
      • Brand i skolen hver anden dag
      • |Skolebrand fik konsekvenser
    • |Tema: Skoletoiletter 
      • Eleverne bliver syge
      • |Respekt for toilettet
    • |Tema: Den gode SFO 
      • Lys SFO med overblik
      • |Plads til bevægelse
    • |Tema: Udearealer 
      • Computeren på legepladsen
      • |Gang i legen med digitale spil
      • |Legeplads på tage og terrasser
      • |Bjedstrup Skole
    • |Billedserier fra skoler
    • |Gode hjemmesider
    • |Kort over skolebyggerier
    • |Ordbog
    • |FAQ
  • |Hent materialer 
    • Når klokken ringer 
      • Astronomi
      • |Bibliotek
      • |Billedkunst
      • |Biologi
      • |Byggeværksted
      • |Drama/dramatik
      • |Filmkundskab/mediefag
      • |Fysik
      • |Hjemkundskab
      • |Håndarbejde
      • |Idræt
      • |It-arbejdspladser
      • |Kemi
      • |Kemikaler og radioaktivitet
      • |Motorlære
      • |Musik
      • |Natur & Teknik
      • |Produktudvikling
      • |Sløjd
      • |Teknologiværksted
      • |Udearealer
      • |Psykisk arbejdsmiljø
    • Min side
    • Om Godt skolebyggeri
    • Nyhedsbrev
  • Tænk arbejdsmiljøet ind fra starten
  • Pædagogisk idégrundlag
  • Brugerne med i processen
  • Samarbejde, roller og ansvar
    • Roller og ansvar i samarbejdet
      • Arbejdsmiljørepræsentantens rolle
      • Arbejdsgiverens rolle
      • Skolens rolle
      • Rådgiverens rolle
    • Byggeorganisationen
    • 10 gode råd
    • Dialogredskaber
  • Byggeriets faser
  • Inspirerende byggeprocesser
  • Cases: Brug andres erfaringer
  • Love og regler om inddragelse af arbejdsmiljøorganisationen
  • Forside »
  • God byggeproces »
  • Samarbejde, roller og ansvar »
  • Roller og ansvar i samarbejdet »
  • Rådgiverens rolle
Plantegning
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Rådgiverens rolle

Arkitekten og ingeniøren er de professionelle rådgivere, som med deres faglighed skal medvirke til at skabe et godt byggeri. I skal være opmærksomme på, at rådgivernes faglige mål ikke er altid svarer til skolens - og at rådgiverne ikke altid udnytter hinandens viden.

’Det må arkitekten da vide’. Sådan lyder kommentaren ofte, hvis skolens brugere opdager fejl eller uhensigtsmæssige løsninger i det færdige byggeri. Men sandheden kan være mere kompliceret:

  • Arkitekten kan mangle informationer og input om den daglige praksis på skolen, så han enten overser noget eller vælger de forkerte løsninger.
  • Arkitekten vil ofte lægge stor vægt på æstetik. Hvis ikke I formulerer jeres krav og ønsker meget klart, kan jeres synspunkter glide i baggrunden.
  • Arkitekt og ingeniør har sjældent et tæt samarbejde helt fra starten. Ofte kommer ingeniøren først på banen, når arkitektens løsning er helt på plads - og så kan det være for sent at udnytte ingeniørens viden om fx ventilation, luftkvalitet og støj. 

Forskellige faglige værdier

Det manglende tværfaglige samarbejde skyldes dels en faglig tradition, dels at arkitekter og ingeniører kan have forskellige opfattelser af, hvad der er værdifuldt i processen.

”For arkitekten er det måske vigtigt at kunne tegne to-tre forskellige skitseforslag, som han derefter kan arbejde videre med i en kreativ dialog med bygherren. For ingeniøren kan det omvendt være vigtigt at få et helt færdigt projekt, så han kun skal beregne og tegne én gang”, siger Henrik Sørensen fra firmaet Esbensen Rådgivende Ingeniører. Han har i flere år arbejdet på at styrke samarbejdet mellem arkitekter og ingeniører.

Tre veje til bedre resultater

  1. Arbejdsgiveren og byggestyregruppen kan presse på for et samarbejde mellem arkitekt og ingeniør og bede om, at skitser og udkast bliver vurderet af ingeniøren i forhold til fx indeklima, rengøringsvenlighed og akustik.
  2. Arkitekten kan tidligt i processen inddrage ingeniørens viden om mulige problemer og løsninger i det design, han har i tankerne – så han kan tage højde for centrale tekniske problemstillinger allerede i idéfasen.
  3. Ingeniøren kan aktivt søge at blive draget ind i de tidlige faser af byggeprojektet og være villig til at investere tid og energi i at prøve forskellige ideer af.

Senest revideret den 25. januar 2016
Ansvarlig for siden: Rasmus Monnerup Jensen

Eksempler på god proces

Inspirerende Byggeprocesser

Lær af erfaringerne fra tre forsøgsprojekter

Nyhedsbrev fra Godtskolebyggeri.dk

* indicates required

3BAR dattersites

  • Forside »
  • God byggeproces »
  • Samarbejde, roller og ansvar »
  • Roller og ansvar i samarbejdet »
  • Rådgiverens rolle

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk