Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen for dig. Du accepterer ved at fortsætte.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om Godt skolebyggeri
  • Nyhedsbrev
Logo Test
GODTSKOLEBYGGERI.DK - Undervisning i sunde rammer
  • Godt arbejdsmiljø i skolen 
    • De ansattes rum
    • |Konstruktion og materialer 
      • 7 gode råd om konstruktioner
    • |Miljø og bæredygtighed
    • |Specielt om faglokaler
    • |Aktive udearealer
    • |Støj, lys og luft 
      • Støj og akustik 
        • 5 tips om bedre akustik
        • |Tænk støj ind fra starten
      • |Ventilation og luftkvalitet
      • |Lys og lamper
      • |Rengøring
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Love og regler om byggeri og arbejdsmiljø 
      • Specielt vedr. børn og unge
  • |God byggeproces 
    • Tænk arbejdsmiljøet ind fra starten
    • |Pædagogisk idégrundlag 
      • "Byg skoler der giver lyst til at lære!"
      • |Pædagogisk idégrundlag
      • |Skolen sender signaler
    • |Brugerne med i processen 
      • Medarbejdernes indflydelse
      • |Elevernes indflydelse
      • |Lokalsamfundet 
        • Projekter søges
    • |Samarbejde, roller og ansvar 
      • Roller og ansvar i samarbejdet 
        • Arbejdsmiljørepræsentantens rolle
        • |Arbejdsgiverens rolle
        • |Skolens rolle
        • |Rådgiverens rolle
      • |Byggeorganisationen 
        • Bløde værdier i byggeprocessen
        • |Samarbejde på tværs
      • |10 gode råd
      • |Dialogredskaber 
        • Cafédialog
        • |At forstå en tegning...
    • |Byggeriets faser 
      • Roller og ansvar i byggeprocessen
      • |Udbudsformer
    • |Inspirerende byggeprocesser
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Love og regler om inddragelse af arbejdsmiljøorganisationen
  • |Når I bygger nyt 
    • Inddrag brugerne
    • |Når I flytter ind
    • |Indtag rummene
    • |Cases: Brug andres erfaringer
  • |Renovering og ombygning 
    • Ret fortidens fejl
    • |Planlæg processen
    • |God kommunikation
    • |Brug byggeudvalget
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Pas på brand under ombygningen
  • |Cases og inspiration 
    • Tema: Pædagogik og indretning 
      • Skolen i Sydhavnen
      • |Dejbjerglund
      • |LyshøjNord
      • |Tidsånden skifter
      • |Uglegårdsskolen
      • |Indretning skaber ro
      • |Plads til inklusionen
    • |Tema: Lærerarbejdspladser 
      • Skrivebordene vandt
      • |Snakkehovederne samlet
      • |Satser på valgmuligheder
      • |Afslappende forberedelse
      • |Hver lærer får fast plads
      • |Indretter mekka for viden
    • |Tema: Energi og bæredygtighed 
      • Energien sætter dagsordenen
      • |Opdagelse i bæredygtighed
      • |Mindst strøm pr. kvm
      • |København stiller skarpt
      • |Kommuner vægter økonomi
    • |Tema: Støj, lys og luft 
      • Bedre akustik i helhedsskolen
      • |Aarhus-skoler lytter efter...
      • |"Vi manglede viden"
      • |I skole på strømpesokker
      • |En tabt skruenøgle
      • |Værkstedsundervisning
      • |Bedre testresultater
      • |Gammel skole har fået ny luft
      • |PCB'en luftes ud 
        • Professor advarer imod PCB-panik
        • |Mindst hver tiende skole har PCB-problemer
      • |Fortidens synder plager gymnasierne
    • |Tema: Den gode byggeproces 
      • Et spil om skoleudvikling
      • |Indflydelse på renovering
      • |Pilotprojekt: 3 gode eksempler
      • |Konsulenten hjalp
      • |Ledelsen for hurtigt frem
      • |Den værste gift...
      • |Tæt på nervesammenbrud
      • |Byggeudvalget er nøglen
      • |Holbæk Lilleskole
      • |Årelang venten
      • |Servicepersonalet overses
      • |Ole bliver taget med på råd
      • |Fem gode råd
    • |Tema: En helt ny skole 
      • Frederiksbjerg skole
      • |Ørestad Gymnasium
      • |Hunderupskolen
      • |Valby Skole
      • |OPP på Vildbjerg Skole
    • |Tema: Renovering af skoler 
      • Fra skrot til skoleslot
      • |Nye vilkår med reformen
      • |Bæredygtige materialevalg
      • |Samarbejde med entreprenører
      • |Kommunikation er det vigtigste sikkerhedsredskab
    • |Tema: Skolen i udvikling 
      • Ombygning foregår i hovedet
      • |Andet end kolde kvadratmeter
      • |Passer ikke til visionerne
      • |En digital legeplads
      • |Skolen bliver multifunktionel
    • |Tema: Spot på faglokaler 
      • Styr økonomien
      • |Gør op med vanetænkningen
      • |Samling gavner
      • |Maden i centrum
      • |Tænk stort!
      • |Uro i læringscentret
      • |Skolens hjerte
      • |Skolebiblioteket forsvinder
    • |Tema: Skolen brænder! 
      • Brand i skolen hver anden dag
      • |Skolebrand fik konsekvenser
    • |Tema: Skoletoiletter 
      • Eleverne bliver syge
      • |Respekt for toilettet
    • |Tema: Den gode SFO 
      • Lys SFO med overblik
      • |Plads til bevægelse
    • |Tema: Udearealer 
      • Computeren på legepladsen
      • |Gang i legen med digitale spil
      • |Legeplads på tage og terrasser
      • |Bjedstrup Skole
    • |Billedserier fra skoler
    • |Gode hjemmesider
    • |Kort over skolebyggerier
    • |Ordbog
    • |FAQ
  • |Hent materialer 
    • Når klokken ringer 
      • Astronomi
      • |Bibliotek
      • |Billedkunst
      • |Biologi
      • |Byggeværksted
      • |Drama/dramatik
      • |Filmkundskab/mediefag
      • |Fysik
      • |Hjemkundskab
      • |Håndarbejde
      • |Idræt
      • |It-arbejdspladser
      • |Kemi
      • |Kemikaler og radioaktivitet
      • |Motorlære
      • |Musik
      • |Natur & Teknik
      • |Produktudvikling
      • |Sløjd
      • |Teknologiværksted
      • |Udearealer
      • |Psykisk arbejdsmiljø
    • Min side
    • Om Godt skolebyggeri
    • Nyhedsbrev
  • Tema: Pædagogik og indretning
  • Tema: Lærerarbejdspladser
  • Tema: Energi og bæredygtighed
  • Tema: Støj, lys og luft
  • Tema: Den gode byggeproces
    • Et spil om skoleudvikling
    • Indflydelse på renovering
    • Pilotprojekt: 3 gode eksempler
    • Konsulenten hjalp
    • Ledelsen for hurtigt frem
    • Den værste gift...
    • Tæt på nervesammenbrud
    • Byggeudvalget er nøglen
    • Holbæk Lilleskole
    • Årelang venten
    • Servicepersonalet overses
    • Ole bliver taget med på råd
    • Fem gode råd
  • Tema: En helt ny skole
  • Tema: Renovering af skoler
  • Tema: Skolen i udvikling
  • Tema: Spot på faglokaler
  • Tema: Skolen brænder!
  • Tema: Skoletoiletter
  • Tema: Den gode SFO
  • Tema: Udearealer
  • Billedserier fra skoler
  • Gode hjemmesider
  • Kort over skolebyggerier
  • Ordbog
  • FAQ
  • Forside »
  • Cases og inspiration »
  • Tema: Den gode byggeproces »
  • Et spil om skoleudvikling
Skolespil
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Et spil om skoleudvikling

Et nyt spil skal være med til at skabe et fælles sprog og grundlag for de mange forskellige grupper, der indgår i udviklingen af en skole. Det blev spillet første gang på konferencen Fremtidens Skolebyggeri.

”Der er typisk vidt forskellige personer involverede i en skoleudviklingsproces, fra skoleledere, arkitekter, politikere, og medarbejdere i forvaltninger. Med spillet kan en kernegruppe, der skal løfte et projekt, på en uformel måde gennemgå bestemte begreber for at få et fælles sprog og grundlag,” forklarer Hanna Bohn Vinkel, der er en af udviklerne af spillet. En prototype af spillet blev afprøvet for allerførste gang på konferencen Fremtidens Skolebyggeri.

I workshoppen Et spil om skoleudvikling, deltog 20 personer fra hele landet og med forskellige faglige baggrunde i afprøvningen af det nye kort- og brætspil. Meningen var, at de sammen skulle fortælle en historie om en skoleudviklingsproces med hjælp fra emnekort.


Der var engang en skole
Udgangspunktet i workshoppen er den fiktive Ingrid Marie skole, der skal opdateres til det 21. århundrede. Skolen ligger i den ligeledes fiktive Æblerød kommune og har 611 elever.

Sammen skal spillerne fortælle om en skoleudviklingsproces, der er opdelt i tre hovedfaser: Fødsel, konkretisering og virkeliggørelse. Emnekort i forskellige kategorier hjælper historien videre, men spillerne kan også afbryde hinanden med et såkaldt ’afbrydelseskort’, for at give historien en helt ny drejning. Vinderen er den person, som slipper hurtigst muligt af med sine kort.

”Det er meget vigtigt ikke at forhaste sig. Man skal slippe af med kortene, jo, men man skal slippe af med dem på en meningsfuld måde ved at fokusere på fortællingen. Det er måske ikke nemt at fortælle på kommando, men brug jeres egne erfaringer og oplevelser, det gør det nemmere,” siger chefkonsulent Niels Alstrup, som introduktion til spillerne.

Budgetoverskridelse
Lidt slik på hvert bord skal sørge for ekstra energi til spillerne, som alle gør meget ud af at få fortællingen til at hænge sammen. 

”Og på dette kommunalmøde besluttede man at inddrage en chefkonsulent,” slutter Allan Ø. Larsen fra Glostrup Kommune sin del af historien, ved et af bordene.

Herefter tager Niels Christensen fra Højer Møbler A/S ordet og fortæller videre med hjælp fra sit emnekort, som hedder ’budgetoverskridelse’. Så kommer turen til Birgitte Baktoft (Danmarks Lærerforening), der trækker kortet ’musiklokale’.

”Det koster en lakrids,” griner hun, når hendes medspillere afbryder hendes del af fortællingen.

Historien bliver kunstig
Men historien kommer alligevel til at virke lidt kunstig, og deltagerne ved dette bord bliver usikre på idéen med spillet.

”Jeg sidder bare og fabulerer. Kan I huske, hvad formålet med spillet var?”, spørger Allan Ø. Larsen sine medspillere.

Hanna Bohn Vinkel fra konsulentfirmaet LOOP prøver at forklare på ny:

”Idéen er at få et fælles sprog og en fælles samtale, så alle parter ved, hvad de går ind i. I skoleudviklingsprocessen skal de måske de næste tre år samarbejde, så det er vigtigt, at de får et fælles grundlag.”

Deltagerne ved dette bord vælger i anden spillerunde at lave lidt om på reglerne. Egentlig skal de fortælle videre på baggrund af emnekortene, de har i hånden.

”Jeg vil gerne fortælle videre, men jeg tager lige en anden person, end der står på kortet,” siger én af deltagerne.

Isbryder
Efter denne anden spillerunde samler Hanna Bohn Vinkel og hendes kollega Niels Astrup op på erfaringerne. Flere deltagere er enige i, at spillet kan være en isbryder, men at konkurrencen støder sammen med fortællingen. Andre mener, at det er svært at holde fokus på fortællingen, fordi man bliver styret af kortene. Derudover savner nogle, at økonomien er med i spillet fra begyndelsen. 

Kan rejse problematikker
Den generelle konklusion er, at værdien af spillet ligger i den diskussion, som kommer ud af det. Spillet kan ikke løse problemer, men kan rejse spørgsmål, man ikke har tænkt på, som fx hvad man stiller op med et splittet lærerkollegium.

Flere deltagere mener, at spillereglerne nogle gange bremser udfoldelsen af fortællingen, og at det derfor kan være en fordel, hvis spillereglerne kan ændres undervejs. Men det er tydeligt, at spillet har sat nogle tanker i gang.

”I den virkelige verden sidder vi også hver især med vores kort,” som en af deltagerne formulerer det.

Senest revideret den 01. februar 2016

Læs mere om den gode proces ved skolebyggerier

Orestadny

Ideer, værdier og tilgange: Det pædagogiske kommer først.

Brugerne med i processen: Medarbejdere og elever skal inddrages.

Samarbejde, roller og ansvar: Hvem gør hvad i byggeprocessen?

Byggeriets faser: De vigtigste beslutninger tages i starten.

Nyhedsbrev fra Godtskolebyggeri.dk

* indicates required

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Cases og inspiration »
  • Tema: Den gode byggeproces »
  • Et spil om skoleudvikling

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk