Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen for dig. Du accepterer ved at fortsætte.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om Godt skolebyggeri
  • Nyhedsbrev
Logo Test
GODTSKOLEBYGGERI.DK - Undervisning i sunde rammer
  • Godt arbejdsmiljø i skolen 
    • De ansattes rum
    • |Konstruktion og materialer 
      • 7 gode råd om konstruktioner
    • |Miljø og bæredygtighed
    • |Specielt om faglokaler
    • |Aktive udearealer
    • |Støj, lys og luft 
      • Støj og akustik 
        • 5 tips om bedre akustik
        • |Tænk støj ind fra starten
      • |Ventilation og luftkvalitet
      • |Lys og lamper
      • |Rengøring
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Love og regler om byggeri og arbejdsmiljø 
      • Specielt vedr. børn og unge
  • |God byggeproces 
    • Tænk arbejdsmiljøet ind fra starten
    • |Pædagogisk idégrundlag 
      • "Byg skoler der giver lyst til at lære!"
      • |Pædagogisk idégrundlag
      • |Skolen sender signaler
    • |Brugerne med i processen 
      • Medarbejdernes indflydelse
      • |Elevernes indflydelse
      • |Lokalsamfundet 
        • Projekter søges
    • |Samarbejde, roller og ansvar 
      • Roller og ansvar i samarbejdet 
        • Arbejdsmiljørepræsentantens rolle
        • |Arbejdsgiverens rolle
        • |Skolens rolle
        • |Rådgiverens rolle
      • |Byggeorganisationen 
        • Bløde værdier i byggeprocessen
        • |Samarbejde på tværs
      • |10 gode råd
      • |Dialogredskaber 
        • Cafédialog
        • |At forstå en tegning...
    • |Byggeriets faser 
      • Roller og ansvar i byggeprocessen
      • |Udbudsformer
    • |Inspirerende byggeprocesser
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Love og regler om inddragelse af arbejdsmiljøorganisationen
  • |Når I bygger nyt 
    • Inddrag brugerne
    • |Når I flytter ind
    • |Indtag rummene
    • |Cases: Brug andres erfaringer
  • |Renovering og ombygning 
    • Ret fortidens fejl
    • |Planlæg processen
    • |God kommunikation
    • |Brug byggeudvalget
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Pas på brand under ombygningen
  • |Cases og inspiration 
    • Tema: Pædagogik og indretning 
      • Skolen i Sydhavnen
      • |Dejbjerglund
      • |LyshøjNord
      • |Tidsånden skifter
      • |Uglegårdsskolen
      • |Indretning skaber ro
      • |Plads til inklusionen
    • |Tema: Lærerarbejdspladser 
      • Skrivebordene vandt
      • |Snakkehovederne samlet
      • |Satser på valgmuligheder
      • |Afslappende forberedelse
      • |Hver lærer får fast plads
      • |Indretter mekka for viden
    • |Tema: Energi og bæredygtighed 
      • Energien sætter dagsordenen
      • |Opdagelse i bæredygtighed
      • |Mindst strøm pr. kvm
      • |København stiller skarpt
      • |Kommuner vægter økonomi
    • |Tema: Støj, lys og luft 
      • Bedre akustik i helhedsskolen
      • |Aarhus-skoler lytter efter...
      • |"Vi manglede viden"
      • |I skole på strømpesokker
      • |En tabt skruenøgle
      • |Værkstedsundervisning
      • |Bedre testresultater
      • |Gammel skole har fået ny luft
      • |PCB'en luftes ud 
        • Professor advarer imod PCB-panik
        • |Mindst hver tiende skole har PCB-problemer
      • |Fortidens synder plager gymnasierne
    • |Tema: Den gode byggeproces 
      • Et spil om skoleudvikling
      • |Indflydelse på renovering
      • |Pilotprojekt: 3 gode eksempler
      • |Konsulenten hjalp
      • |Ledelsen for hurtigt frem
      • |Den værste gift...
      • |Tæt på nervesammenbrud
      • |Byggeudvalget er nøglen
      • |Holbæk Lilleskole
      • |Årelang venten
      • |Servicepersonalet overses
      • |Ole bliver taget med på råd
      • |Fem gode råd
    • |Tema: En helt ny skole 
      • Frederiksbjerg skole
      • |Ørestad Gymnasium
      • |Hunderupskolen
      • |Valby Skole
      • |OPP på Vildbjerg Skole
    • |Tema: Renovering af skoler 
      • Fra skrot til skoleslot
      • |Nye vilkår med reformen
      • |Bæredygtige materialevalg
      • |Samarbejde med entreprenører
      • |Kommunikation er det vigtigste sikkerhedsredskab
    • |Tema: Skolen i udvikling 
      • Ombygning foregår i hovedet
      • |Andet end kolde kvadratmeter
      • |Passer ikke til visionerne
      • |En digital legeplads
      • |Skolen bliver multifunktionel
    • |Tema: Spot på faglokaler 
      • Styr økonomien
      • |Gør op med vanetænkningen
      • |Samling gavner
      • |Maden i centrum
      • |Tænk stort!
      • |Uro i læringscentret
      • |Skolens hjerte
      • |Skolebiblioteket forsvinder
    • |Tema: Skolen brænder! 
      • Brand i skolen hver anden dag
      • |Skolebrand fik konsekvenser
    • |Tema: Skoletoiletter 
      • Eleverne bliver syge
      • |Respekt for toilettet
    • |Tema: Den gode SFO 
      • Lys SFO med overblik
      • |Plads til bevægelse
    • |Tema: Udearealer 
      • Computeren på legepladsen
      • |Gang i legen med digitale spil
      • |Legeplads på tage og terrasser
      • |Bjedstrup Skole
    • |Billedserier fra skoler
    • |Gode hjemmesider
    • |Kort over skolebyggerier
    • |Ordbog
    • |FAQ
  • |Hent materialer 
    • Når klokken ringer 
      • Astronomi
      • |Bibliotek
      • |Billedkunst
      • |Biologi
      • |Byggeværksted
      • |Drama/dramatik
      • |Filmkundskab/mediefag
      • |Fysik
      • |Hjemkundskab
      • |Håndarbejde
      • |Idræt
      • |It-arbejdspladser
      • |Kemi
      • |Kemikaler og radioaktivitet
      • |Motorlære
      • |Musik
      • |Natur & Teknik
      • |Produktudvikling
      • |Sløjd
      • |Teknologiværksted
      • |Udearealer
      • |Psykisk arbejdsmiljø
    • Min side
    • Om Godt skolebyggeri
    • Nyhedsbrev
  • Tema: Pædagogik og indretning
  • Tema: Lærerarbejdspladser
  • Tema: Energi og bæredygtighed
  • Tema: Støj, lys og luft
  • Tema: Den gode byggeproces
    • Et spil om skoleudvikling
    • Indflydelse på renovering
    • Pilotprojekt: 3 gode eksempler
    • Konsulenten hjalp
    • Ledelsen for hurtigt frem
    • Den værste gift...
    • Tæt på nervesammenbrud
    • Byggeudvalget er nøglen
    • Holbæk Lilleskole
    • Årelang venten
    • Servicepersonalet overses
    • Ole bliver taget med på råd
    • Fem gode råd
  • Tema: En helt ny skole
  • Tema: Renovering af skoler
  • Tema: Skolen i udvikling
  • Tema: Spot på faglokaler
  • Tema: Skolen brænder!
  • Tema: Skoletoiletter
  • Tema: Den gode SFO
  • Tema: Udearealer
  • Billedserier fra skoler
  • Gode hjemmesider
  • Kort over skolebyggerier
  • Ordbog
  • FAQ
  • Forside »
  • Cases og inspiration »
  • Tema: Den gode byggeproces »
  • Ole bliver taget med på råd
Fem Gode Raad
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Ole bliver taget med på råd

Teknisk ejendomsleder Ole Madsen har de seneste to år være en fast deltager ved de møder, der handler om ændringer af byggeriet på Højdevangens Skole på Amager.

Af Jakob Kehlet, Periskop

For to år siden fik Højdevangens Skole ny ledelse, og dermed skete der også et skift i forhold til at involvere skolens tekniske personale i beslutningerne omkring bygningernes udformning. Teknisk ejendomsleder Ole Madsen har været ansat på skolen i 12 år. I de første år blev rengøringspersonalet og det tekniske personale ikke inddraget nævneværdigt i beslutninger om renoveringer og nybyggeri, men i dag bliver han meget tidligt i en bygge- eller moderniseringsproces inddraget både i de møder for skolens personale, sikkerhedsudvalg og ledelse, der går forud for de egentlige byggemøder, og han sørger også for, at det tekniske personale og rengøringspersonalet bliver hørt ved de egentlige byggemøder.

»Det er for eksempel vigtigt, at de materialer, der vælges til gulvbelægning, har en overflade, som gør det muligt for rengøringspersonalet at vaske dem. I dag skal rengøringspersonalet bruge bestemte mopper og rengøringsprodukter, og hvis ikke gulvet og redskaberne passer sammen, kan gulvet ikke holdes rent, og personalet får skader i skuldrene,« siger Ole Madsen, der er teknisk ejendomsleder for seks personer i rengøringsteamet og tre ansatte i det tekniske personale på Højdevangens Skole.

Moderne ledelse
»Den nye ledelse på skolen repræsenterer en mere moderne form for ledelse, hvor alle ansatte bliver betragtet som et team, og det betyder, at jeg på vegne af det tekniske personale og rengøringsteamet for eksempel bliver inddraget i beslutninger vedrørende bygningerne – måske ikke på dag 1, hvor der bliver søgt om penge til et projekt, men så fra dag 2, hvor byggeriet skal planlægges,« siger Ole Madsen.

Skolen er en såkaldt overbygningsskole med elever i folkeskolens 7., 8. og 9. klasser. Den er bygget i 1930 i gule mursten, og der er masser af trapper mellem de tre etager, som personalet hver dag bevæger sig imellem. Der er indtil videre ikke blevet råd til en elevator på skolen, men i stedet er der truffet foranstaltninger, så der skal slæbes mindst muligt op og ned ad trapperne.

Slæberiet er minimeret
»Vi har et komplet sæt rengøringsredskaber og udstyr til affaldshåndtering på hver etage, så på den måde minimerer vi slæberiet,« siger Ole Madsen.

I forbindelse med, at skolen skulle skifte status til overbygningsskole for et år siden blev der købt nye møbler ind til klasserne. I den forbindelse fik det tekniske personale også sat sit fingeraftryk på beslutningen.
»Det er jo nogle store elever, vi har med at gøre, så for os var det vigtigt, at vi fik købt nogle møbler, der kan holde til noget,« siger Ole Madsen.
Han lægger vægt på, at der er et godt arbejdsmiljø for det tekniske personale på skolen, og han får god opbakning fra skoleforvaltningen i det arbejde, synes han. »Forvaltningen gør sig pænt mange anstrengelser for at opfylde de ønsker, vi har. Vi kommer på de kurser, vi har behov for, og forvaltningen sørger for at give os nogle gode arbejdsforhold. Det betyder faktisk en hel del for os, at vi har en god serviceaftale på skolens gulvvaskemaskiner, så vi uden videre kan ringe efter en montør, så snart der opstår et problem med en af dem,« siger Ole Madsen.

Æstetisk anke
Den eneste anke han har, er mere af æstetisk karakter.
»Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig, at der var endnu flere penge til rådighed, når man moderniserer skolerne, så de blev helt fantastiske. For eksempel synes jeg godt man kunne bruge flere penge på at gøre udendørsarealerne optimale – men det har jo ikke noget med arbejdsmiljøet at gøre,« siger Ole Madsen.

Senest revideret den 01. februar 2016

Læs mere om den gode proces ved skolebyggerier

Orestadny

Ideer, værdier og tilgange: Det pædagogiske kommer først.

Brugerne med i processen: Medarbejdere og elever skal inddrages.

Samarbejde, roller og ansvar: Hvem gør hvad i byggeprocessen?

Byggeriets faser: De vigtigste beslutninger tages i starten.

Nyhedsbrev fra Godtskolebyggeri.dk

* indicates required

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Cases og inspiration »
  • Tema: Den gode byggeproces »
  • Ole bliver taget med på råd

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk