Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen for dig. Du accepterer ved at fortsætte.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om Godt skolebyggeri
  • Nyhedsbrev
Logo Test
GODTSKOLEBYGGERI.DK - Undervisning i sunde rammer
  • Godt arbejdsmiljø i skolen 
    • De ansattes rum
    • |Konstruktion og materialer 
      • 7 gode råd om konstruktioner
    • |Miljø og bæredygtighed
    • |Specielt om faglokaler
    • |Aktive udearealer
    • |Støj, lys og luft 
      • Støj og akustik 
        • 5 tips om bedre akustik
        • |Tænk støj ind fra starten
      • |Ventilation og luftkvalitet
      • |Lys og lamper
      • |Rengøring
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Love og regler om byggeri og arbejdsmiljø 
      • Specielt vedr. børn og unge
  • |God byggeproces 
    • Tænk arbejdsmiljøet ind fra starten
    • |Pædagogisk idégrundlag 
      • "Byg skoler der giver lyst til at lære!"
      • |Pædagogisk idégrundlag
      • |Skolen sender signaler
    • |Brugerne med i processen 
      • Medarbejdernes indflydelse
      • |Elevernes indflydelse
      • |Lokalsamfundet 
        • Projekter søges
    • |Samarbejde, roller og ansvar 
      • Roller og ansvar i samarbejdet 
        • Arbejdsmiljørepræsentantens rolle
        • |Arbejdsgiverens rolle
        • |Skolens rolle
        • |Rådgiverens rolle
      • |Byggeorganisationen 
        • Bløde værdier i byggeprocessen
        • |Samarbejde på tværs
      • |10 gode råd
      • |Dialogredskaber 
        • Cafédialog
        • |At forstå en tegning...
    • |Byggeriets faser 
      • Roller og ansvar i byggeprocessen
      • |Udbudsformer
    • |Inspirerende byggeprocesser
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Love og regler om inddragelse af arbejdsmiljøorganisationen
  • |Når I bygger nyt 
    • Inddrag brugerne
    • |Når I flytter ind
    • |Indtag rummene
    • |Cases: Brug andres erfaringer
  • |Renovering og ombygning 
    • Ret fortidens fejl
    • |Planlæg processen
    • |God kommunikation
    • |Brug byggeudvalget
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Pas på brand under ombygningen
  • |Cases og inspiration 
    • Tema: Pædagogik og indretning 
      • Skolen i Sydhavnen
      • |Dejbjerglund
      • |LyshøjNord
      • |Tidsånden skifter
      • |Uglegårdsskolen
      • |Indretning skaber ro
      • |Plads til inklusionen
    • |Tema: Lærerarbejdspladser 
      • Skrivebordene vandt
      • |Snakkehovederne samlet
      • |Satser på valgmuligheder
      • |Afslappende forberedelse
      • |Hver lærer får fast plads
      • |Indretter mekka for viden
    • |Tema: Energi og bæredygtighed 
      • Energien sætter dagsordenen
      • |Opdagelse i bæredygtighed
      • |Mindst strøm pr. kvm
      • |København stiller skarpt
      • |Kommuner vægter økonomi
    • |Tema: Støj, lys og luft 
      • Bedre akustik i helhedsskolen
      • |Aarhus-skoler lytter efter...
      • |"Vi manglede viden"
      • |I skole på strømpesokker
      • |En tabt skruenøgle
      • |Værkstedsundervisning
      • |Bedre testresultater
      • |Gammel skole har fået ny luft
      • |PCB'en luftes ud 
        • Professor advarer imod PCB-panik
        • |Mindst hver tiende skole har PCB-problemer
      • |Fortidens synder plager gymnasierne
    • |Tema: Den gode byggeproces 
      • Et spil om skoleudvikling
      • |Indflydelse på renovering
      • |Pilotprojekt: 3 gode eksempler
      • |Konsulenten hjalp
      • |Ledelsen for hurtigt frem
      • |Den værste gift...
      • |Tæt på nervesammenbrud
      • |Byggeudvalget er nøglen
      • |Holbæk Lilleskole
      • |Årelang venten
      • |Servicepersonalet overses
      • |Ole bliver taget med på råd
      • |Fem gode råd
    • |Tema: En helt ny skole 
      • Frederiksbjerg skole
      • |Ørestad Gymnasium
      • |Hunderupskolen
      • |Valby Skole
      • |OPP på Vildbjerg Skole
    • |Tema: Renovering af skoler 
      • Fra skrot til skoleslot
      • |Nye vilkår med reformen
      • |Bæredygtige materialevalg
      • |Samarbejde med entreprenører
      • |Kommunikation er det vigtigste sikkerhedsredskab
    • |Tema: Skolen i udvikling 
      • Ombygning foregår i hovedet
      • |Andet end kolde kvadratmeter
      • |Passer ikke til visionerne
      • |En digital legeplads
      • |Skolen bliver multifunktionel
    • |Tema: Spot på faglokaler 
      • Styr økonomien
      • |Gør op med vanetænkningen
      • |Samling gavner
      • |Maden i centrum
      • |Tænk stort!
      • |Uro i læringscentret
      • |Skolens hjerte
      • |Skolebiblioteket forsvinder
    • |Tema: Skolen brænder! 
      • Brand i skolen hver anden dag
      • |Skolebrand fik konsekvenser
    • |Tema: Skoletoiletter 
      • Eleverne bliver syge
      • |Respekt for toilettet
    • |Tema: Den gode SFO 
      • Lys SFO med overblik
      • |Plads til bevægelse
    • |Tema: Udearealer 
      • Computeren på legepladsen
      • |Gang i legen med digitale spil
      • |Legeplads på tage og terrasser
      • |Bjedstrup Skole
    • |Billedserier fra skoler
    • |Gode hjemmesider
    • |Kort over skolebyggerier
    • |Ordbog
    • |FAQ
  • |Hent materialer 
    • Når klokken ringer 
      • Astronomi
      • |Bibliotek
      • |Billedkunst
      • |Biologi
      • |Byggeværksted
      • |Drama/dramatik
      • |Filmkundskab/mediefag
      • |Fysik
      • |Hjemkundskab
      • |Håndarbejde
      • |Idræt
      • |It-arbejdspladser
      • |Kemi
      • |Kemikaler og radioaktivitet
      • |Motorlære
      • |Musik
      • |Natur & Teknik
      • |Produktudvikling
      • |Sløjd
      • |Teknologiværksted
      • |Udearealer
      • |Psykisk arbejdsmiljø
    • Min side
    • Om Godt skolebyggeri
    • Nyhedsbrev
  • Tema: Pædagogik og indretning
  • Tema: Lærerarbejdspladser
  • Tema: Energi og bæredygtighed
  • Tema: Støj, lys og luft
  • Tema: Den gode byggeproces
    • Et spil om skoleudvikling
    • Indflydelse på renovering
    • Pilotprojekt: 3 gode eksempler
    • Konsulenten hjalp
    • Ledelsen for hurtigt frem
    • Den værste gift...
    • Tæt på nervesammenbrud
    • Byggeudvalget er nøglen
    • Holbæk Lilleskole
    • Årelang venten
    • Servicepersonalet overses
    • Ole bliver taget med på råd
    • Fem gode råd
  • Tema: En helt ny skole
  • Tema: Renovering af skoler
  • Tema: Skolen i udvikling
  • Tema: Spot på faglokaler
  • Tema: Skolen brænder!
  • Tema: Skoletoiletter
  • Tema: Den gode SFO
  • Tema: Udearealer
  • Billedserier fra skoler
  • Gode hjemmesider
  • Kort over skolebyggerier
  • Ordbog
  • FAQ
  • Forside »
  • Cases og inspiration »
  • Tema: Den gode byggeproces »
  • Den værste gift...
Roskildetech
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Den værste gift er skuffede forventninger

En gedigen forventningsafstemning er nødvendigt, når man går i gang med at planlægge en byggeproces. Det skal nemlig være tydeligt lige fra starten, hvem der tager beslutninger, og hvem der blot er med til at give inspiration.

Af journalist Petra Sjouwerman, Periskop 

Noget af det vigtigste er at informere folk om, hvad man forventer af dem. Og det skal ske meget tidligt i byggeprocessen, påpeger både vicedirektør Jesper Østrup fra Roskilde Tekniske Skole og proceskonsulent Flemming Overgaard, fra arkitektfirmaet KOARK på Frederiksberg.

Roskilde Tekniske Skole planlægger at bygge nye undervisningslokaler for at samle skolen, der nu ligger på forskellige adresser. Derfor er der forhandlinger i gang med kommunen i forbindelse med køb af jord, og i foråret 2009 er en arkitektkonkurrence ved at være klar til at blive udskrevet.

Flemming Overgaard var i 2008 tilknyttet Roskilde Tekniske Skole som proceskonsulent i forbindelse med BAR Undervisning & Forsknings pilotprojekt om at fremme arbejdsmiljøhensyn i skolebyggerier.

Bevare engagementet

”I en byggeproces, hvor personalet skal inddrages, skal det være tydeligt fra starten, hvem der har lov til at tage beslutninger, og hvem der har lov til at udvikle aktivt. Man må ikke give brugere illusionen, at det er dem, der bestemmer alt. Hvis folk forventer, at de får indflydelse, og ikke får det alligevel, giver det bagslag. Den værste gift i en proces er skuffede forventninger,” siger Flemming Overgaard.

Jesper Østrup har oplevet lærernes frustrerede reaktioner undervejs og har lært noget at dem.

”For at holde gejsten oppe, og for at sikre at folk bevarer deres engagement, er det uhyre vigtigt at informere de involverede tidligt i forløbet om, hvad man forventer af dem,” siger vicedirektøren.

Derfor har skolens ledelse taget udgangspunkt i lærernes ønsker, og gjorde meget ud af at begrunde, hvorfor man var nødt til at skære i ønskerne.

Uenighederne viser sig i det konkrete

Et andet essentielt element i en byggeproces er at være så konkret muligt så tidligt som muligt i processen. Flemming Overgaard peger på vigtigheden af at arbejde visuelt.

”Det er nemt at blive enige på et abstrakt niveau, men det er overhovedet ikke nemt at blive enige på et konkret niveau. Her går det tit galt. Derfor oplever vi ofte, at uenighederne kommer frem med tegningerne. De repræsenterer arkitekternes forståelse, og det fører ofte til, at folk ikke kan genkende deres tanker i det konkrete forslag. Det skyldes i virkeligheden, at alle har tænkt helt forskelligt,” siger proceskonsulent Flemming Overgaard.

Besøg et klasseværelse

Han anbefaler hele tiden i planlægningsprocessen at veksle mellem overvejelser på abstrakt niveau og konkret niveau. Det gør man ved at kigge på skitser, tegninger og billeder af lignede bygninger eller ved at besøge et bestemt klasseværelse på en anden skole.

”Det er essentielt, at man hele tiden igennem forløbet kigger på det generelle, værdierne, idealerne, og tager et spring ned til det konkrete, og på den måde arbejder sig fremad,” siger han.

Flemming Overgaard tror i øvrigt, at ’brugerdreven innovation’ er en forkert betegnelse.

”Jeg kalder det hellere ’brugerdrivende innovation’. Brugerne ved noget og skal tage beslutninger. Men det er ofte eksperterne, der formår at stille nye spørgsmål. Man skal - så at sige - tage brugerne med på rejsen,” siger han.

Senest revideret den 01. februar 2016
Ansvarlig for siden: Rasmus Monnerup Jensen

Læs mere om den gode proces ved skolebyggerier

Orestadny

Ideer, værdier og tilgange: Det pædagogiske kommer først.

Brugerne med i processen: Medarbejdere og elever skal inddrages.

Samarbejde, roller og ansvar: Hvem gør hvad i byggeprocessen?

Byggeriets faser: De vigtigste beslutninger tages i starten.

Nyhedsbrev fra Godtskolebyggeri.dk

* indicates required

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Cases og inspiration »
  • Tema: Den gode byggeproces »
  • Den værste gift...

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk