
Tema: Pædagogik og indretning
Skolens fysiske rammer skal afspejle og understøtte skolens pædagogik og den daglige undervisning. Ikke omvendt. Læs hér om skoler, der har bygget og renoveret med udgangspunkt i en pædagogisk idé.
En pædagogisk idé: Skolens pædagogiske grundlag skal være styrende for dens udformning og indretning:
- En vision med forhindringer
Skolen i Sydhavnen blev kåret som Årets Skolebyggeri i 2015 for sin visionære arkitektur og nye måde at tænke pædagogik og rum sammen. Men der har været forhindringer undervejs...
- Et åbent og fleksibelt undervisningsmiljø
På Dejbjerglund Efterskole har de skabt et attraktivt og meget lyst studiemiljø for lærere og elever med mobile klasselokaler, meget glas og lys og dermed transparente undervisningslokaler, hvor alle kan se alle. Afsættet for byggeriet var pædagogisk.
- Pædagogisk idégrundlag på LyshøjNord
Da Lyshøjskolen i Kolding stod for opførelsen af en helt ny ’anneksskole’ til 7.-9. klassetrin, gik lærerne og ledelsen i gang med at formulere et pædagogisk idégrundlag, som skulle være styrende for den nye skole.
Inklusion og specialskoler: Børn og unge med særlige behov stiller også særlige krav til rum og indretning:
- Indretningen skal skabe ro og overskuelighed
Specialskoleafdelingen på Avedøre skole blev planlagt på et usikkert grundlag, fordi kommunen ikke havde overblik over hvilke typer elever den skulle rumme. Alligevel er der kommet mange gode løsninger i byggeriet, der veksler mellem overskuelige grupperum og fleksible fællesarealer.
- Inklusion kræver plads
Overflytningen af elever fra specialklasser til normalklasser risikerer at ende i fiasko, hvis vi ikke erkender, at inklusionen også stiller nye krav til undervisningslokalerne. Det mener arkitekt Klaus Holm Jensen, der har startet et netværk om inklusion og rum for at få en debat i gang om emnet.
Langtidsholdbar: Ældre skoler, hvis idé stadig holder efter mange års brug:
- Tidsånden skifter, men skolen holder
En åben-plan-skole lægger mere op til differentieret undervisning end en konventionel skolebygning. Det er den gode erfaring, Peder Lykke Skolen på Amager har gjort sig i mere end 30 år. Bagsiden er, at nogle lærere oplever problemer med støj. - Naturen giver skolen sit eget liv
Det gode udendørsmiljø giver den snart 40-årige Uglegårdsskolen en tidløs karakter, fordi naturen år efter år begejstrer nye generationer af elever. Det arkitektoniske koncept holder også stadig i 2009, men det gør de anvendte materialer ikke.