Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen for dig. Du accepterer ved at fortsætte.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om Godt skolebyggeri
  • Nyhedsbrev
Logo Test
GODTSKOLEBYGGERI.DK - Undervisning i sunde rammer
  • Godt arbejdsmiljø i skolen 
    • De ansattes rum
    • |Konstruktion og materialer 
      • 7 gode råd om konstruktioner
    • |Miljø og bæredygtighed
    • |Specielt om faglokaler
    • |Aktive udearealer
    • |Støj, lys og luft 
      • Støj og akustik 
        • 5 tips om bedre akustik
        • |Tænk støj ind fra starten
      • |Ventilation og luftkvalitet
      • |Lys og lamper
      • |Rengøring
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Love og regler om byggeri og arbejdsmiljø 
      • Specielt vedr. børn og unge
  • |God byggeproces 
    • Tænk arbejdsmiljøet ind fra starten
    • |Pædagogisk idégrundlag 
      • "Byg skoler der giver lyst til at lære!"
      • |Pædagogisk idégrundlag
      • |Skolen sender signaler
    • |Brugerne med i processen 
      • Medarbejdernes indflydelse
      • |Elevernes indflydelse
      • |Lokalsamfundet 
        • Projekter søges
    • |Samarbejde, roller og ansvar 
      • Roller og ansvar i samarbejdet 
        • Arbejdsmiljørepræsentantens rolle
        • |Arbejdsgiverens rolle
        • |Skolens rolle
        • |Rådgiverens rolle
      • |Byggeorganisationen 
        • Bløde værdier i byggeprocessen
        • |Samarbejde på tværs
      • |10 gode råd
      • |Dialogredskaber 
        • Cafédialog
        • |At forstå en tegning...
    • |Byggeriets faser 
      • Roller og ansvar i byggeprocessen
      • |Udbudsformer
    • |Inspirerende byggeprocesser
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Love og regler om inddragelse af arbejdsmiljøorganisationen
  • |Når I bygger nyt 
    • Inddrag brugerne
    • |Når I flytter ind
    • |Indtag rummene
    • |Cases: Brug andres erfaringer
  • |Renovering og ombygning 
    • Ret fortidens fejl
    • |Planlæg processen
    • |God kommunikation
    • |Brug byggeudvalget
    • |Cases: Brug andres erfaringer
    • |Pas på brand under ombygningen
  • |Cases og inspiration 
    • Tema: Pædagogik og indretning 
      • Skolen i Sydhavnen
      • |Dejbjerglund
      • |LyshøjNord
      • |Tidsånden skifter
      • |Uglegårdsskolen
      • |Indretning skaber ro
      • |Plads til inklusionen
    • |Tema: Lærerarbejdspladser 
      • Skrivebordene vandt
      • |Snakkehovederne samlet
      • |Satser på valgmuligheder
      • |Afslappende forberedelse
      • |Hver lærer får fast plads
      • |Indretter mekka for viden
    • |Tema: Energi og bæredygtighed 
      • Energien sætter dagsordenen
      • |Opdagelse i bæredygtighed
      • |Mindst strøm pr. kvm
      • |København stiller skarpt
      • |Kommuner vægter økonomi
    • |Tema: Støj, lys og luft 
      • Bedre akustik i helhedsskolen
      • |Aarhus-skoler lytter efter...
      • |"Vi manglede viden"
      • |I skole på strømpesokker
      • |En tabt skruenøgle
      • |Værkstedsundervisning
      • |Bedre testresultater
      • |Gammel skole har fået ny luft
      • |PCB'en luftes ud 
        • Professor advarer imod PCB-panik
        • |Mindst hver tiende skole har PCB-problemer
      • |Fortidens synder plager gymnasierne
    • |Tema: Den gode byggeproces 
      • Et spil om skoleudvikling
      • |Indflydelse på renovering
      • |Pilotprojekt: 3 gode eksempler
      • |Konsulenten hjalp
      • |Ledelsen for hurtigt frem
      • |Den værste gift...
      • |Tæt på nervesammenbrud
      • |Byggeudvalget er nøglen
      • |Holbæk Lilleskole
      • |Årelang venten
      • |Servicepersonalet overses
      • |Ole bliver taget med på råd
      • |Fem gode råd
    • |Tema: En helt ny skole 
      • Frederiksbjerg skole
      • |Ørestad Gymnasium
      • |Hunderupskolen
      • |Valby Skole
      • |OPP på Vildbjerg Skole
    • |Tema: Renovering af skoler 
      • Fra skrot til skoleslot
      • |Nye vilkår med reformen
      • |Bæredygtige materialevalg
      • |Samarbejde med entreprenører
      • |Kommunikation er det vigtigste sikkerhedsredskab
    • |Tema: Skolen i udvikling 
      • Ombygning foregår i hovedet
      • |Andet end kolde kvadratmeter
      • |Passer ikke til visionerne
      • |En digital legeplads
      • |Skolen bliver multifunktionel
    • |Tema: Spot på faglokaler 
      • Styr økonomien
      • |Gør op med vanetænkningen
      • |Samling gavner
      • |Maden i centrum
      • |Tænk stort!
      • |Uro i læringscentret
      • |Skolens hjerte
      • |Skolebiblioteket forsvinder
    • |Tema: Skolen brænder! 
      • Brand i skolen hver anden dag
      • |Skolebrand fik konsekvenser
    • |Tema: Skoletoiletter 
      • Eleverne bliver syge
      • |Respekt for toilettet
    • |Tema: Den gode SFO 
      • Lys SFO med overblik
      • |Plads til bevægelse
    • |Tema: Udearealer 
      • Computeren på legepladsen
      • |Gang i legen med digitale spil
      • |Legeplads på tage og terrasser
      • |Bjedstrup Skole
    • |Billedserier fra skoler
    • |Gode hjemmesider
    • |Kort over skolebyggerier
    • |Ordbog
    • |FAQ
  • |Hent materialer 
    • Når klokken ringer 
      • Astronomi
      • |Bibliotek
      • |Billedkunst
      • |Biologi
      • |Byggeværksted
      • |Drama/dramatik
      • |Filmkundskab/mediefag
      • |Fysik
      • |Hjemkundskab
      • |Håndarbejde
      • |Idræt
      • |It-arbejdspladser
      • |Kemi
      • |Kemikaler og radioaktivitet
      • |Motorlære
      • |Musik
      • |Natur & Teknik
      • |Produktudvikling
      • |Sløjd
      • |Teknologiværksted
      • |Udearealer
      • |Psykisk arbejdsmiljø
    • Min side
    • Om Godt skolebyggeri
    • Nyhedsbrev
  • Tema: Pædagogik og indretning
    • Skolen i Sydhavnen
    • Dejbjerglund
    • LyshøjNord
    • Tidsånden skifter
    • Uglegårdsskolen
    • Indretning skaber ro
    • Plads til inklusionen
  • Tema: Lærerarbejdspladser
  • Tema: Energi og bæredygtighed
  • Tema: Støj, lys og luft
  • Tema: Den gode byggeproces
  • Tema: En helt ny skole
  • Tema: Renovering af skoler
  • Tema: Skolen i udvikling
  • Tema: Spot på faglokaler
  • Tema: Skolen brænder!
  • Tema: Skoletoiletter
  • Tema: Den gode SFO
  • Tema: Udearealer
  • Billedserier fra skoler
  • Gode hjemmesider
  • Kort over skolebyggerier
  • Ordbog
  • FAQ
  • Forside »
  • Cases og inspiration »
  • Tema: Pædagogik og indretning
Biologi 0586
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Tema: Pædagogik og indretning

Skolens fysiske rammer skal afspejle og understøtte skolens pædagogik og den daglige undervisning. Ikke omvendt. Læs hér om skoler, der har bygget og renoveret med udgangspunkt i en pædagogisk idé.

En pædagogisk idé: Skolens pædagogiske grundlag skal være styrende for dens udformning og indretning:

  • En vision med forhindringer
    Skolen i Sydhavnen blev kåret som Årets Skolebyggeri i 2015 for sin visionære arkitektur og nye måde at tænke pædagogik og rum sammen. Men der har været forhindringer undervejs...
  • Et åbent og fleksibelt undervisningsmiljø
    På Dejbjerglund Efterskole har de skabt et attraktivt og meget lyst studiemiljø for lærere og elever med mobile klasselokaler, meget glas og lys og dermed transparente undervisningslokaler, hvor alle kan se alle. Afsættet for byggeriet var pædagogisk.
  • Pædagogisk idégrundlag på LyshøjNord
    Da Lyshøjskolen i Kolding stod for opførelsen af en helt ny ’anneksskole’ til 7.-9. klassetrin, gik lærerne og ledelsen i gang med at formulere et pædagogisk idégrundlag, som skulle være styrende for den nye skole.

Inklusion og specialskoler: Børn og unge med særlige behov stiller også særlige krav til rum og indretning:

  • Indretningen skal skabe ro og overskuelighed
    Specialskoleafdelingen på Avedøre skole blev planlagt på et usikkert grundlag, fordi kommunen ikke havde overblik over hvilke typer elever den skulle rumme. Alligevel er der kommet mange gode løsninger i byggeriet, der veksler mellem overskuelige grupperum og fleksible fællesarealer.
  • Inklusion kræver plads
    Overflytningen af elever fra specialklasser til normalklasser risikerer at ende i fiasko, hvis vi ikke erkender, at inklusionen også stiller nye krav til undervisningslokalerne. Det mener arkitekt Klaus Holm Jensen, der har startet et netværk om inklusion og rum for at få en debat i gang om emnet.

Langtidsholdbar: Ældre skoler, hvis idé stadig holder efter mange års brug:

  • Tidsånden skifter, men skolen holder
    En åben-plan-skole lægger mere op til differentieret undervisning end en konventionel skolebygning. Det er den gode erfaring, Peder Lykke Skolen på Amager har gjort sig i mere end 30 år. Bagsiden er, at nogle lærere oplever problemer med støj.

  • Naturen giver skolen sit eget liv
    Det gode udendørsmiljø giver den snart 40-årige Uglegårdsskolen en tidløs karakter, fordi naturen år efter år begejstrer nye generationer af elever. Det arkitektoniske koncept holder også stadig i 2009, men det gør de anvendte materialer ikke.

Senest revideret den 15. april 2016

Læs mere om den gode proces ved skolebyggerier

Orestadny

Ideer, værdier og tilgange: Det pædagogiske kommer først.

Brugerne med i processen: Medarbejdere og elever skal inddrages.

Samarbejde, roller og ansvar: Hvem gør hvad i byggeprocessen?

Byggeriets faser: De vigtigste beslutninger tages i starten.

Nyhedsbrev fra Godtskolebyggeri.dk

* indicates required

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Cases og inspiration »
  • Tema: Pædagogik og indretning

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk